İnsan varlığında ilâhî halîfe olan izâfî rûh ve onun gıdası ilâhî ilimler üzerine
Muhyiddin İbn Arabî’nin (1165-1240) Tedbîrât-ı İlâhiyye eserinin Ahmed Avni Konuk(1868-1938) tarafından yapılan Tercüme ve Şerhi’nden (Yayına Hazırlayan: Mustafa Tahralı) rûh ve onun gıdası ilâhî ilimler üzerine bir bölüm (Kolay okunup sözlüğe bakma gereği olmadan anlaşılması için kelime karşılıkları kullanılmış veya verilmiştir.)
“Kozmik (kevnî) âlemdeki ‘kudsî ruh’un insan varlığındaki karşılığı, ilâhî halîfe olan ‘izâfî ruh’dur. Onun bakâsına sebep olan gıda ilâhî ilimlerdir. Ve işte bunun için Allah Teâlâ hazretleri Kur’ân- Kerîm’de Peygamberi (as)’a “Yâ Habîbim, ‘yâ Rab benim ilmimi artır’ de!” (Tâhâ, 20/114) buyurdu. Ondan sonra Buhârî‘de yer almış olan sahih hadisler arasında zikr olunan bir hadîs-i şerîfte beyân buyrulduğu gibi, o ilmi gıdâ-i mahsüs (kendine özgü gıda) sûretinde ma’nâ âleminde gördü. İmdi ma’nâ âleminde gördükleri ve içtikleri sütü ‘ilim’ ile tevil eylediler. Ve (Sav) Efendimiz bu sütü mi’râc gecesinde içti. Yani meşhur olduğu üzere mi’râc gecesi kendilerine üç kadeh getirildi. Birisinde su, birinde şarâb, birinde de süt var idi. Sütü içtiler ve onu tercih edip içdikde, kendilerine ‘Yâ ResûlAllah, seninle ümmetine Allah Teâlâ’nın eriştirdiği fıtratı tercih eyledin’ denildi. Zira fıtrat(yaradılış) inkıyâd (uyma) üzeredir. İnkıyâdın zıddı olan ‘muhalefet’ İblîs ve ona tâbi olanların hâlidir ki, gelip geçici olan işlerdendir. Ve süt yumuşak ve faydalı bir gıdadır. Nitekim Hak Teâlâ buna bir âyet-i kerimeyle (Nahl,16/66) işâret eder.” (Tedbîrat-ı İlâhiyye Tercüme ve Şerhi, İbn Arabî, Terc. ve Şerh: Ahmed Avni Konuk, Yay. Haz.: Mustafa Tahralı, İz Yay., s. 351-352)
No Comments